Fotele biurowe a BHP

Czy wiesz, że dobry fotel biurowy może podnieść komfort pracy i zwiększyć Twoją wydajność? Dobór odpowiedniego mebla ma też wpływ na Twoje zdrowie, ponieważ pozwala zminimalizować ryzyko schorzeń kręgosłupa i innych chorób. Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy i dowiedz się, jaki jest związek między fotelami biurowymi a BHP.

Spis treści:

  1. Czego dotyczą zmiany w przepisach?
  2. Na czym polega organizacja miejsca pracy zgodnie z BHP?
  3. Fotele biurowe a BHP - na co zwrócić uwagę?
  4. Podsumowanie 

Czego dotyczą zmiany w przepisach?

Przez bardzo długi czas pracowników biurowych obejmowały przepisy zawarte w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Niedawno jednak zmieniła się regulacja prawna. Od 17 listopada 2023 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Zmiany w rozporządzeniu wynikają z rozwoju technologii i potrzeby dostosowania się do realiów pracy biurowej. Na czym dokładniej one polegają?

Przepisy regulują takie elementy stanowiska pracy jak laptop, monitor, klawiatura oraz myszka, oświetlenie, stół, podnóżek, a także krzesło biurowe. Ważną zmianą jest również dofinansowywanie przez pracodawcę zakupu okularów korekcyjnych. Pracownik może się ubiegać o taką pomoc jeśli posiada stosowne zaświadczenie lekarskie i pracuje przed ekranem minimum 4 godziny dziennie.

Na czym polega organizacja miejsca pracy zgodnie z BHP?

Organizacja miejsca pracy zgodnie z BHP powinna odpowiadać wymaganiom stawianym przez Rozporządzenie Ministra Pracy. Stosowanie się do przepisów gwarantuje bowiem zapewnienie ergonomicznego środowiska, czyli takiego, które będzie stwarzało warunki do zadbania o zdrowie pracownika zamiast obciążania jego organizmu.

Żeby sprostać tym zaleceniom, elementy wyposażenia biura należy ustawić tak, aby pracownik podczas siedzenia miał stopy swobodnie ułożone na podłodze, a ręce na blacie. Odpowiednie biurko i fotel powinny sprawić, że pracująca przy nich osoba będzie miała kolana i łokcie zgięte pod kątem prostym.

Dobrą postawę kręgosłupa podczas pracy wspierają też przydatne biurowe dodatki, takie jak podnóżek czy podstawka pod laptopa. To ostatnie rozwiązanie jest bardzo zalecane pracownikom, którzy nie mają stacjonarnych monitorów. Podwyższenie ekranu ma bowiem sprawić, że znajdzie się on na wysokości wzroku, a to pozwoli uniknąć garbienia się, niewłaściwych ruchów szyi i nadmiernego spinania mięśni karku.

Zasady BHP wyznaczają też kilka innych standardów. Miejsce pracy powinno być m.in. odpowiednio dobrze oświetlone, tak aby nie nadwyrężać wzroku pracowników. Światło nie powinno się jednak odbijać od blatu biurka, dlatego musi on być matowy, tak samo zresztą jak klawiatura. Wymagań jest więc jak widać wiele, ale wszystkie one służą zadbaniu o dobro pracownika.

Fotele biurowe a BHP - na co zwrócić uwagę?

Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy pozwala zadbać o zdrowie pracownika i zwiększa szanse na uniknięcie m.in. schorzeń kręgosłupa. Wiele osób spędzając całe dnie za biurkiem naraża się na nieprzyjemne konsekwencje siedzącego trybu życia, dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego fotela.

Istotne jest więc, aby fotel biurowy miał wyprofilowane siedzisko i oparcie. Pozwoli to na przyjęcie wygodnej pozycji i zmotywuje do zachowywania zdrowej postawy ciała. Przydatne w tym celu są też wszelkie możliwości regulacji, które oferuje wiele modeli krzeseł – dotyczy to np. oparcia odcinka lędźwiowego, wysokości siedziska czy też kąta nachylenia oparcia.

Krzesło biurowe do pracy przy komputerze powinno być krzesłem ruchomym, umożliwiającym obracanie się o 360 stopni. Stabilizację zapewniać mu mają punkty podparcia wyposażone w kółka jezdne. Powinno być ich co najmniej 5.

Co zmieniło się w nowych przepisach w zakresie foteli biurowych? Podłokietniki. Wcześniejsze brzmienie rozporządzenia przewidywało jedynie wysokość, na której powinny się one znajdować (190 – 250 mm od płyty siedziska), natomiast nowa regulacja zawiera wytyczne, zgodnie z którymi podłokietniki w krzesłach biurowych powinny być ruchome.

Prawa trzeba przestrzegać, ale przepisy nie powiedzą Ci przecież wprost, który model sprawdzi się najlepiej w Twoim przypadku. Na co jeszcze powinieneś więc zwrócić uwagę? Między innymi na wagę i wzrost użytkownika, preferowaną miękkość siedziska oraz indywidualne potrzeby i upodobania.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu wiesz już, jaki powinien być fotel biurowy spełniający wymagania przewidziane w przepisach BHP. Podczas wybierania krzesła zwróć uwagę na to, czy gwarantuje ono ergonomię i wygodę. Zadbaj o regulację wszystkich kluczowych elementów fotela, ponieważ dzięki temu uchronisz się przed licznymi problemami z układem ruchu i znacząco zwiększysz swój komfort pracy.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.